Osmanlı torunu Evlad-ı Fatihanlar... Geçmişi bilerek onu unutmadan, geleceğe kanat açanlar... Biz bize benzeriz ve özgün olma iddiasındayız. Kuruluş: Sofya 26 Mart 2008, Halen yayın: İstanbul
28 Mayıs 2008 Çarşamba
LOFÇA BELEDİYESİ 2 KÖPRÜ, KİLİSE VE CAMİ TAMİRİ İÇİN KAYNAK İSTİYOR
Kadriye Latifova'nın 80.Doğum Yılı Münasebeti ile Heykeli Dikildi
27 Mayıs 2008 Salı
2008 YILI BULGARISTAN HACC KAYITLARI
24 Mayıs 2008 Cumartesi
SANDANSKİ'DE TÜRK ÇOCUKLAR SÜNNET EDİLDİ
24 Mayıs 2008 Cumartesi günü Sandanski kasabasına bağlı Cigurovo köyünde 30 Müslüman Türk çocuğu sünnet edildi. Organizasyonu Gotse Delçev (Nevrokop) Bölge Müftülüğü yaparken sponsorluğunu da Nadejda Derneği üstlendi.
Sünnet merasiminin konukları arasında Bölge Müftüsü Aydın Muhammed, Sofya merkezli Nadejda Derneği Başkanı Basri Zilabid, DPS-HÖH Sandanski ilçe başkanı Pakize Hanımefendi, Yavornitsa köyü (Petriç) imamı Hüseyin Mahmud vardı.
Sandanski'den de gelen sünnet edilecek çocuklar anne ve babalarıyla köyün encümen başkanı Aydın beyin evinde toplandılar. Sünnetçimiz Aytoslu Lütfi Bey güzel, sade ve anlaşılır bir Türkçe ile anne babalara sünnet olmanın öneminden bahsettikten sonra, modern usullere göre çocukları kansız bir şekilde sünnet edeceğini, çocukların sünnet olur olmaz yürüyüp koşabileceğini söyledi. Ayrıca tam iyileşinceye kadar çocuklara ekşi, gazozlu, yağlı ve tuzlu yemekler verilmemesi gerektiğini bildirdi. Sünnet ameliyesi devam ederken Nadejda Derneğinin satın aldığı 2 koç kurban edilerek eti fakir fukaraya dağıtıldı.
Cigurovo köyü hakkında kısa bilgi: Köyde yaklaşık 722 kişi yaşamaktadır. Bunlardan yarısı Türktür. Türkçe konuşmakadırlar.
Ataka Gazetesinin Gigurovo Köyüyle ilgili yayınladığı yalan haber
"ДПС строи джамия в село без мюсюлмани
ДПС ще строи джамия в центъра на с. Джигурово, което се намира на 5 км от Сандански и не живеят турци, съобщиха за "Атака" възмутени жители от там, които недоумяват защо точно в тяхното селище ще се гради мюсюлмански храм..." 1/08/2006
19 Mayıs 2008 Pazartesi
REMZİ OSMAN: DPS SADECE EKLERİN KREMİ DEĞİL
"MÜSLÜMANLAR" DERGİSİNİN MAYIS SAYISI ÇIKTI
18 Mayıs 2008 Pazar
24 CHASA: ДПС иска вицепрезидент
DEMİR BABA'DA ŞEHİTLER ANILDI
Bulgaristan Türkleri Şehitleri Andı
1989'da şehit olanlar İsperih'deki Demirbaba Tekkesi'nde anıldı.
Zorla Bulgarlaştırma sürecinde verilen şehitler İsperih'teki Demirbaba Tekkesi'nde anıldı.
1989 yılında zorla Bulgarlaştırma kampanyası çerçevesinde Türklerin isimleri değiştirilmek istendi.
Bu durumu protesto eden Türkler'in düzenlediği yürüyüşe ateş açılması sonucu 4 Türk şehit oldu.
Şehitler unutulmadı, o günden sonra düzenlenen törenlerle anıldı.
Anma gününe Burgaz Başkonsolosu Sefa Yüceer, Bulgaristan hükümeti adına Hak ve Özgürlük Hareketi Partisi'nden Doğal Afetler Bakanı Emel Etem, Parti Başkan Yardımcısı Kasım Dal da katıldı.
Исканията бяха отправени по време на традиционния годишен събор в местността Демир баба теке край Исперих, където се почитат жертвите на възродителния процес.
“Някои казват - стига му на ДПС толкова власт. Няма такова нещо! На следващите избори ще вземем още повече власт”, обяви депутатът Ремзи Осман.
"Време е ДПС да влезе и в президентската институция. Защо постът вицепрезидент например да не е на движението", каза още той и призова ДПС да разшири участието си в управлението.
"Защо няма турци полицаи и съдии, атакувайте тези институции и ги съдете за дискриминация при отказ да ви приемат", призова Осман младите хора в смесените райони.
„ДПС направи от злото - добро, партията превърна толерантността и диалога в печеливша политическа визия“, коментира и новият земеделски министър Валери Цветанов, който е от ДПС.
Мероприятията на Демир баба теке протичат без участието на Ахмед Доган, а отсъствието на лидера бе обяснено "с неотложни служебни ангажименти".
13 Mayıs 2008 Salı
ATAKA'DAN AL HABERİ
- ДПС стегна ходжите в Старозагорско да сеят повече ислям
- Доган поставил за цел да има депутат от региона след изборите
- Акция на ДПС за ислямизирането на Старозагорския регион се е провела вчера в Казанлък. На тайна среща в джамията в града хора на Доган и главния мюфтия Мустафа Алиш са обсъждали как да накарат младите да приемат религиозното обучение. Това е част от предизборната кампания на ДПС в Стара Загора, коментира общинският съветник от АТАКА и областен координатор Михаил Михайлов. Според него целта е турската партия да има депутат от региона, след като на миналите парламентарни избори през 2005 година не стигнали 73 гласа на ДПС, за да вкара свой народен представител. Тогава на среща в Стара Загора, по този повод Доган нагло заяви "Защо не казахте? Щях да ви пратя два автобуса", припомни националистът. Самият Мендерес Кунгюн, водач на една от незаконните турски организации е от Казанлък и затова много средства се пренасочват именно в тази област, допълни Михайлов. По думите му целта на тази нелегална организация е да определя политиката в България и да насаждат сепаратизъм. Според участници в срещата, на нея е имало и представители на турската Дирекция по регионалните въпроси - "Дианет вакфъ". Във форума са участвали и заместник-районният мюфтия на Хасковска област Басри Бекир, както и зам. областният управител на Стара Загора от квотата на ДПС Хюсеин Енгер, както и началник-отдел "Образование" към Главното мюфтийство Хюсеин Карамолла. Срещата e била изцяло на турски език и част от присъстващите помаци на нея не са успели да схванат всичко, заяви участник. Освен условията за обучение и програмите в духовните училища, акцент в разговорите е бил поставен и на провежданите в джамиите Коран-курсове сред подрастващите, както и липсата на достатъчен интерес към тях. Представителите на "Дианет вакфъ" са изразили желание да подпомагат обучението, тъй като "липсвал интерес от страна на българската държава за това", сподели участник в срещата. До сега джамиите само в Казанлъшко са 12 на брой. ATAKA 13/05/2008
10 Mayıs 2008 Cumartesi
BULGAR GAZETELERİNDEN KISA KISA
- Bulgar Ulusal İstatistik Enstitüsünün verilerine göre Bulgaristan halkının %70'inin geliri iki ucu bir araya getiremeye ancak yetiyor. Halkın %16'sı devamlı borçlandıklarını ifade ediyor. % 50'sine göre ise son bir yılda maddi durumları daha da kötüleşmiş. Telegraf, 10.5.2008
- Bulgar Katolikler Papaya Şikayette Bulunacaklar: Plovdiv iline bağlı Rakovski ilçesi sakinleri bayındırılık için vaatlerin yerine getirilmemesi durumunda Papa 16. Benedikt'e şikayette bulunacaklar. İstekleri, altyapı ve kanalizasyon projeleri için kullanılacak 200 milyon leva ödenek salınması. İstekleri yerine getirilmediği takdirde halk protesto mitingleri düzenleyecek ve topladıkları 5000 imzayı papaya göndereceklerini belirtiyorlar. Telegraf, 10.5.2008
- Atanas Atanasov, Dupnica'da fabrikası olan ecza şirketi Aktavis'i uyuşturucu imal etmekle suçladı. Dün Köstendil'de DSB (İvan Kostov'un partisi) milletvekili ve eski istihbarat şefi general Atanas Atanasov mesai saatinden sonra Dupnitsa'daki ecza fabrikasında uyuşturucu imal edildiğini ve Arap dünyasına ihraç edildiğini iddia etti. Bu işten elde edilen paraların ise BSP kasalarına gittiğini söyledi. Ona göre İçişleri Bakanlığı bunun biliyor ancak hiç bir işlem yapılmıyor. Bu iddialardan sonra Aktavis şirketinin yaptığı açıklamada böyle bir şeyin mümkün olmadığı ve Atanasovun yalan söylediği bildirildi. Novinar, 10.5.2008
9 Mayıs 2008 Cuma
KAYNAK DERGİSİNİN YENİ SAYISI ÇIKTI
8 Mayıs 2008 Perşembe
ÜNLÜ ŞAİR RECEP KÜPÇÜ BURGAS’TA TÖRENLE ANILDI
IŞIK / RECEP KÜPÇÜ
Karanlıklar gaddar
Karanlıklar esrarlı,
Seni saklar
Onu saklar
Saklar hatta dünyayı
Fakat nasıl saklayamazsa
Tebessümü yüzün kırışığı
Karanlıklar da keza
Saklayamaz ışığı
Işık için bu
En büyük zaferdir
Bir iğne ucu kadar ışık
Koskoca karanlıkları
......çözmeye muktedir.
Bulgaristan
Yabancı değilim
Bulgaristan
Yabancı değil tozduğum
Yollarım
Mezarlarına ellerimle
İndirdiğim
Babam ve annem
Senin toprağındadır
Bulgaristan
Yabancı değilim ben
Türkoğlu Türk’üm!..
Проф. д-р Людмил Георгиев:Доган поиска 500 хил. гласа на изборите
7 Mayıs 2008 Çarşamba
TÜRK – BULGAR DOSTLUĞU ADINA KONSER !
BİZ İSE ONLARA TEŞEKKÜR EDİYORUZ - İYİ Kİ VARSINIZ !
Mecbure Efraimova,
TIKID "GÜNEŞ" Başkanı
http://www.gunes-ruse.com/
1 Mayıs 2008 Perşembe
ATAKA GAZETESİ
Нови турско - ислямски организации никнат безнаказано у насУправляващите у нас страдат от неизлечимо късогледство към опасността за православието и българската държавност
Димитър В. Аврамов
Българомохамеданинът от Якоруда и настоящ турски сепаратист с казанлъшко жителство Мендерес Кунгюн отново провокира обществото и нечувствителното към опасностите за нашата държавност правителство на тройната коалиция. Преди около две години той направи неуспешен опит да регистрира като партия т. нар. Турско национално обединение, за да бъде допуснато до избори. Дори поиска промяна в Конституцията, в която да залегне клауза за съществуването на турско национално малцинство у нас. По същото време друг българомразец - Адем Кенан от Лудогорието, обяви нацията ни за "сбирщина от изроди" и за да няма никакво съмнение на кой господ се кланя, постави върху къщата си червеният флаг с петолъчката и полумесеца.Сега Кунгюн е измислил нов начин, за да засили турско-ислямският елемент в управлението на страната и организирал в Пловдив среща на някакви съмнителни 14 "неправителствени" мюсюлмански организации. Идеята била да се създаде федеративно обединение между тях, т.е. поредна антиконституционна партия на етно-религиозна основа, която да участва в бъдещите парламентарни избори. И всичко това под овчедушния и безхаберен поглед на властите и с уловката, предназначена за неинформирани и за политически наивници, че новата структура щяла да се разграничи от политиката на ДПС за ерозиране на българската държава. Прочее същият лицемерен мотив бе използван и при опита да се легализира злополучното Турско национално обединение. Пак той се тиражира в публичното пространство и при създаването на т. нар. Национално движение за права и свободи, начело с бившата дясна ръка на Ахмед Доган - Гюнер Тахир , специално школуван на конспиративни семинари в югоизточната ни съседка по какъв начин сигурно и безнаказано да бъдат турцизирани българомохамеданите в Родопите.
Този ход е добре известен на специалистите - под диктовката на Анкара се имитира някакво недоволство от политиката на догановата сепаратистка организация. Така се създават дублиращи антибългарски структури, негативните обществени настроения се отклоняват от ДПС и се пренасочват към новите турско - ислямски образувания. Още повече недоносеният Закон за гражданските сдружавания -. плод на криворазбрана демокрация и национален нихилизъм, вместо да бъде защитен механизъм, се е превърнал в инструмент, който позволява разгула на всякакви враждебни на държавността ни и на християнството вътрешни и външни сили. По същият криворазбран и антибългарски начин някои тълкуват и правото за свобода на вероизповеданията и превърнаха територията ни в кръстопът и уютен оазис за всякакви секти, които необезпокоявано от властите промиват мозъците на хиляди млади хора. Ислямски фундаменталистки организации, включително терористични като Ал Каида и "Мюсюлмански братя", шетат без притеснения в разградения ни двор.Президентът Първанов и министър-председателят Станишев видимо не се смущават от това, нито осъзнават (а навярно понякога и не четат) съдържанието на някои секретни доклади на специалните служби, където истината звучи не тревожно, а страшно за съществуването на държавата и православието. И защо да го правят - нали, ако намерят кураж да се противопоставят срещу нарастващата и все по-опасна чужда експанзия, може да си развалят сладката идилия с Доган и неговият корумпиран антураж... Българската съдебна система и тя с безумна лекота регистрира всякакви сдружения, чиято единствена цел е да се автономизират и откъснат от България в някои хубав ден Източните, Средните и Западните Родопи, Лудогорието и Североизтока. Появиха се десетки "легитимни" помашки партии и мюсюлмански организации. Каквото е регистрираното в Смолян Обединение за ислямско развитие и култура, начело с йорданския ( т.е. фундаменталистки) възпитаник Ариф Абдула. Неговите преки помощници са в роднинска връзка със скандално известният бивш софийски районен мюфтия Али Хайраддин. Неотдавна той бе арестуван ( а после освободен и не преследван от съда) като ръководител на тайна и естествено - незаконна група за пропагандиране каноните на ислямския фундаментализъм. Групата се оказа свързана и с терористични организации, включително и с неофашистката групировка "Сивите вълци", която се подвизава в редица западни държави под името Федерация на европейските дружества на турските идеалисти. А Хайраддин, заедно с недоучилият йордански възпитаник, сега Главен мюфтия - Мустафа Хаджъ, бяха тези, които преди няколко години защитиха експулсирания от страната фундаменталист Ахмед Муса, също свързан с терористични структури.
Нашите власти все така реагират неадекватно и се правят на глухи и слепи, когато шефът на ОИРК Абдула и неговият антураж организират десетки конспиративни събрания в Централните и Западните Родопи - разбира се, със съдействието и благословията на Главното мюфтийство. На тях се проповядва идеята за промяна на "държавното статукво" - т.е. да станем мултинационална страна, ислямът - втора официална религия, турският език - равнопоставен на българския. Българомохамеданите трябва да са "част от турската нация, мюсюлманите да се обединяват, Водачът ще дойде скоро и ще ги поведе, защото тези земи са били турски още преди идването на Аспарух през 7-ми век"... И нищо чудно защо в Родопите има толкова много уж ловно оръжие. И защо, според отлично информирани, в горите се крият цели бойни арсенали, а във велинградската джамия тайно и само на доверени хора се продават фесове. Това е подготовка за второ Косово, ако течащият в момента негов мирен вариант в региона блокира при определени обстоятелства. Колкото до Мендерес Кунгюн - опитът му да роди поредната антибългарска и антихристиянска организация едва ли ще срещне съпротивата на властите. Те са изпаднали в тежка летаргия, в отчайващо безхаберие и неизлечимо късогледство спрямо нарастващата опасност за православието и българската държавност.
26 Nisan 2008 Cumartesi
GENCEV KANUNLARI VE KUR’AN’I ÇİĞNİYOR
Örneğin bugün değeri milyonları bulan 3 büyük bina Varna’da satılmıştır. Uzun süren mahkeme davaları sonucunda Müslümanlar bunlardan ikisini geri alabilmiştir, fakat üçüncüsünün “Tsaribrod” 39’da bulunan 3 katlı evin geri alınması artık mümkün değildir.
Vidin’de toplam 1 dekar kadar 3 mülk satılmıştır. Bunların da mahkeme davası açtırmak için maddi imkansızlık dolayısıyla Müslümanlar tarafından geri alınması mümkün olmamıştır.
1997’de Köstendil’de “Tsar Osvoboditel” 158’de Müslüman encümenine ait mülk satılmıştır. Ruse’deki “Balkan” adlı oteller zinciri macerası tam 10 yıl sürdü. 1997’de bu oteller zinciri Gencev tarafından oğlunun tasarrufuna 10 yıllık bir süre için karşılıksız verilmiştir. 1997’de Gencev idaresi döneminde Pazarcık’ta 6 vakıf malı bağış edilmiştir. Ancak Pazarcık bölge mahkemesi belediyenin verdiği dilekçeyi kabul etmiş ve bağışları iptal etmiştir. Baş müftü Mustafa Haci’ye ait sahte imza kullanılarak 2000 yılında Sofya’da “M.Luiza” 27’de bulunan 4 katlı binanın bağışı da iptal edilmiştir.
Demokratik geçişin ilk döneminde Kur’an’ın Bulgarcaya çevrilmesi için Gencev 3 kişiyi görevlendirmiştir. Ancak bu 3 kişinin emeği ödenmemiş, tercüman olarak ise Gencev’in kayın pederinin de bulunduğu yakın çevresinden kişiler gösterilmiştir. Gencev ise kendisini tercüme ekibin yöneticisi olarak göstermiştir.
Yine o dönemde Türkiye’den Baş müftülüğe 1000 adet Kur’an hediye edilmiştir. Gencev ve çevresi ise bunları 10 levaya satmışlardır. Gencev hac ile ilgili sahtekarlık yapmaktan da çekinmemektedir. 2007’de Hacca götürmek için insanlardan para toplamıştır. Mekke’ye gidiş iptal ediliyor, fakat Gencev bir kısım hacc adayların paralarını geri çevirmiyor. Gencev, sahte evrak kullanarak Bulgaristan Cumhuriyeti anayasasını da ihlal etmektedir.Ayrıca sahip olduğu dinin prensiplerini de çiğneyerek, müslümanlara ait mülkleri zarara uğratmaktadır. Halbuki Allah Kuran’da demiştir ki: "Ey, iman edenler, sahtekarlık ile mülklerinizi yemeyiniz! Ve de kendi kendinizi öldürmeyin!” (4:29)
"Kendisini müftü sanan Gencev tarihe karıştı"
Bulgaristan, Standart Gazetesi, 25.04.2008, sayı 5494
Nedim Gencev kim? 1945 yılında Razgrad vilayetine bağlı Glojevo köyünde dünyaya gelmiş. 1975 yılında açık öğretim yoluyla hukuk bitirmiş. 1973 yılından 1982 ye kadar Gencev, İçişleri Bakanlığnda subay olarak görev alır, sonra da çeşitli şirketlerde hukuk müşaviri görevinde bulunur. 1986 yılında Kırcali bölge müftüsü olarak atanır, 1988 yılında da Sureye’nin başkenti Şam’da aldığı altı aylık dini eğitimden sonra Bulgaristan baş müftüsü olarak “seçilir”.
O dönemde bu tür yüksek makamlara kişilerin nasıl seçildiğini de biliyoruz. Bulgar Komunist Partisi’nin Merkez Komitesi’ne rapor sunmaktan ziyade, kesin deliller gösteriyor ki Gencev bizzat Todor Jivkov’un güvenine mazhar olmuş ve ona sadakatle hizmet etmiş.
1989 yılında Gencev ve enayileri Bulgaristan’da müslümanlara baskı uygulandığını yalanlıyor, aynı zamanda Bulgaristan halkına ve dünya kamuoyuna da Bulgaristan müslümanlarının dinlerini serbestçe yaşadıklarını iddia ederek yalan söylüyorlar. Yine aynı dönemde Gencev ve onun Yüksek Şurası İslam ahkamını tahrif etmeye çalışır ve şu fetvayı veriyor ”... Kıyafetle ilgili İslamın tek gereği var, o da vücudun edeb yerleri örtülü olması”.
Fakat demokratik sürece geçilir geçilmez polis müftünün koltuğu kendisine dar gelmeye başlar. 10 Şubat 1992 yılında Bulgaristan Cumhuriyeti Bakanlar Kuruluna bağlı Diyanet İşleri Müdürlüğü Gencev’in baş müftü seçilişini geçersiz ilan eder ve görevden alır. İşte böylece 16 senedir süren Bulgaristan müslümanlarının dini yönetimi yasal olup olmadığı dava savaşı başlar. Olmayacak sebeplerle Gencev sürekli müslümanlar’ın idaresini elinde tutmaya savaşır. Bunun için tehdid olarak şiddet yöntemlerine de başvurmaktan kaçınmaz. Aynı zamanda eski din yasasındaki eksikleri ve ihtilafları, eski İstihbarat şeflerinin himayesini de fırsat olarak kullanır.
25 Nisan 2008 Cuma
Генджев поругава законите и Корана
САМОЗВАНЕЦЪТ ГЕНДЖЕВ ПОТЪНА В ИСТОРИЯТА
Националната конференция на мюсюлманите е законна, реши окончателно съдътНа Националната си конференция от 19 април т.г. българските мюсюлмани потвърдиха избора на сегашното ръководство на вероизповеданието начело с Мустафа Хаджи-Фото Антон Чалъков
За мюсюлманското вероизповедание най-сетне дойде 10 ноември. Защото твърде дълго време за негов "лидер" претендираше да бъде лицето Недим Генджев. Което със заби и нокти бранеше статута си от преди 1989 г. Кой е Недим Генджев? Роден е през 1945 година в село Гложево, Разградска област. Завършва задочно право през 1975 г. От 1973 до 1982 г. Генджев е офицер от МВР, а след това като юрисконсулт в различни предприятия. През 1986 г. става районен мюфтия на Кърджали, а през 1988 г., след шестмесечен курс по ислямско богословие в Дамаск, е избран за главен мюфтия. Знаем как се избираха хора на подобни висши длъжности. Освен че е бил на специален отчет в ЦК на БКП, има неоспорими доказателства, че Генджев се е ползвал с благоволението лично на Тодор Живков. И му служи добре. През 1989 г. Генджев и приближените му отричат да е имало натиск върху мюсюлманите в България и лъжесвидетелстват и пред българската общественост, и пред света, като заявяват, че мюсюлманите в България свободно изповядват религията си. Пак тогава Генджев и неговият Висш духовен съвет изопачават ислямските канони, като издават фетва (тълкувание), която гласи: "...единственото изискване на Исляма по отношение на облеклото е то да прикрива срамните места на тялото". Но идват демократичните промени и на мюфтията милиционер започва да става тясно около врата. На 10 февруари 1992 г. Дирекцията по вероизповедания обявява избора на Генджев за главен мюфтия за недействителен и го отстранява от длъжност. Така започва продължаващата вече 16 години съдебна сага около легитимността на ръководството на мюсюлманското вероизповедание в България. Хващайки се за дребни формалности, Генджев непрекъснато се бори да държи под контрол вероизповеданието. За целта той използва и силови методи за сплашване, и непълнотите и противоречията в стария закон за вероизповеданията, и покровителството на бившите си шефове от бившата Държавна сигурност. Запознати дори твърдят, че зад гърба му е и нашумелият напоследък кръг "Монтерей". Залогът е твърде голям - като лидер на българските мюсюлмани той има възможност да получава и да харчи безотчетно сериозни финансови помощи, идващи от богатите арабски страни за по-бедните мюсюлмански общности. Без да се интересува особено кой точно стои зад въпросните фондации. И така Генджев оспорва регистрацията на Мустафа Хаджи като главен мюфтия от 2005 г., която е резултат от избора му, извършен на националната конференция. Негови привърженици започват делото срещу д-р Мустафа Хаджи в Софийски градски съд за заличаване на неговата регистрация като главен мюфтия от 2005 г. За целта те успяват да намират близки позиции в Софийския апелативен съд (САС). На 8 януари т.г. Върховният касационен съд потвърди решението на САС и обяви за нищожни решенията на Националната конференция от 2005 г., но без да заличи ръководството. Мюсюлманската общност изрази своето недоволство от това решение с протестни декларации до министър-председателя, президента и председателя на Народното събрание. Запознати твърдят, че е имало готовност за улични протести и митинг на мюсюлманите пред Съдебната палата, но от Главно мюфтийство успяват да успокоят тези настроения, за да не се стигне до ексцесии. В крайна сметка се стигна до едно напълно демократично и легитимно решение. Съгласно устава от 1996 г., приет по времето на самия Недим Генджев, право да свикват извънредна Национална конференция на вероизповеданията имат или две трети от членовете на Висшия мюсюлмански духовен съвет, или една десета от председателите на джамийските настоятелства. Но от 25_членния състав на Висшия съвет 7 души вече са покойници, други са в чужбина или са на вече преклонна възраст. Затова 1079 председатели на мюсюлманските джамийски настоятелства (от общо 1354) се подписаха под заявления до Софийски градски съд с искане да се свика такава конференция. Софийски градски съд уважи молбата на заявителите. Така на базата на даденото от него определение на 19 април т.г. се проведе извънредната мюсюлманска конференция, която отново преизбра Мустафа Хаджи за главен мюфтия, а Басри Пехливан - за председател на мюсюлманите в България. С това, разбира се, интригите на Недим Генджев не престават. Той направи всичко възможно, за да осуети внасянето на съответните документи в СГС на 22 април. Негови хора обсадиха Съдебната палата, самият Генджев и бодигардът му дебнеха на регистрацията. До по-крайни ексцесии не се стигна единствено благодарение на СГС, който в крайна сметка уважи волята на представителите на ислямското вероизповедание и прие документите на конференецията. Това предизвика грозните изявления на пловдивския "мюфтия" Ашим Асан и неговите непотвърдени с нищо, а и безсмислени от логическа гледна точка обвинения в подкуп на магистрати. За каква нелегитимност може да става въпрос, след като в конференцията участваха 80 на сто от делегатите, а останалите потвърдиха съгласие с решенията й в писмен вид? И след като Мустафа Хаджи получи поздравленията на председателя на Световната ислямска конференция проф. Екмеледдин Ихсанооглу? Или и на него е даден подкуп? И най-важното - ако Генджев е толкова сигурен, че българските мюсюлмани го признават като техен духовен водач, защо не отиде на конференцията, въпреки че бе поканен, и не защити каузата си? Вчера съдът отхвърли жалбата на Недим Генджев, който оспорваше легитимността на конференцията от 19 април. Това решение е окончателно и не подлежи на обжалване. Така най-сетне справедливостта възтържествува. Защото никой друг освен Недим Генджев и шепата му привърженици имаше интерес от досегашното неясно положение. В случая не става въпрос само за юридическата страна на въпроса. Все едно Генджев и компания не представляваха нищо за вярващите. В момента България е остров на стабилността и религиозния мир. Не само на Балканите, но и в Европа, където сме свидетели на нарастващата активност на фундаменталистите сред местните ислямски общности. А ако има някой, който да парира всякакви опити за инвазия на радикалния ислям в България, това е именно Главно мюфтийство. Константин Събчев
Вестник “Стандарт” Петък, 25 Април 2008, Брой 5494
20 Nisan 2008 Pazar
"Rumeli'nin Önemli Bir Şehri Lofça'da, Osmanlı'nın İzleri"
1-Arasta Köprü: Osmanlı doneminde, 1874’te insa edilmiştir. Koprunun, üstü kapalı olup, iki yanında ahşap altmışdört dükkân yer almaktadır. Bu mimarîsiyle, Balkanlarda günümüze gelebilen tek Osmanlı çarşılı köprüsüdür. Mimar, Koljo Fiçoto tarafından, yapılmıştır. 1925 yılında yanmış, 1931 yılında ise yeniden inşa edilmiştir.Şu anda mevcut halini ise, 1982 yılında elde etmiştir.
2-Hacı Hüseyin Camii:
Şehirde, günümüzde ayakta kalan tek camidir. Opalçenska Caddesi, eski adıyla Eski Cami (Çingan) mahallesinde bulunur. Minareye çıkış, batı cephesindendir. Ama, minaresi yıkılmıştır. Machiel, Kiel’e göre, şehirde ayakta kalan son cami yıkılmıştır. Muhtemelen, kendisi Lofça’ya gitmemiştir. Gittiyse bile bu camiyi tespit edememiştir. 1950’lere kadar faaliyet gösteren eser, günümüzde de Cuma günleri ve bayramlarda kullanılmaktadır. Kitabesine göre, Hacı Hüseyin tarafından hicrî 1170 (milâdî 1756-57)’de inşa edilmiştir. Dikdörtgen planlı olan cami; dıştan 11.87m. x 16.79m. ölçülerindedir. Yapı, kırma çatı ile örtülüdür. Günümüze gelinceye kadar çok sayıda onarım geçirdiği, cephe düzenlerindeki düzenleme ve malzeme farklılıklarından anlaşılmaktadır. Kitabesinin transkripsiyonu şu şekildedir:
“Rumeli aklâmının matlubu Hacı Hüseyin
Mazhar-ı hayr-hân eylemiş ânı hüdâ’
Lofça ahâlisini etdi bu hayr ile şâd
Sahib-i hayra duâ eyledi bay u küdâ’
Cevherî harf ile yaz sen dahi tarihini
Yapdı bunu câmi’i Hacı Hüseyin Ağa
Sene 1170
3-Yahya Paşa Hamamı:Üsküp’ün en güzel camilerinden birinin ve Balkanlardaki bir çok eserin bânîsi Gazi Yahya Paşa’nın hicrî 10 Recep 912 (milâdî 26.11.1506) tarihi ve buna ek olarak hicrî 14 Şevval 914 (milâdî 05.02.1509) tarihinde hazırlanmış zeyl vakfiyesine göre, Üsküp, Sofya, Niğbolu, Filibe ve İstanbul Kadırga limanında bir takım akarlar vakfedilmiştir. Gazi Yahya Paşa’nın bu iki vakfiyesi Vakıflar Genel Müdürlüğü Arşivi’nde 629 numaralı defterin 415-423. sahifeleri arasında kayıtlıdır. Vakfiyesinde, hayratlarına irâd olmak üzere Lofça’da bir hamam kayıtlıdır. Yahya Paşa Hamamı, günümüzde Todor Startiev Caddesi, Varoşa Mahallesi, Nu.:2’de yer almaktadır. Bu mahallede 400 civarında Türk yaşamaktadır. Hamam, yaklaşık olarak 20 senedir aslî fonksiyonunu sürdürmemektedir. Yanında yeni yapılmış ek bina vardır. Günümüzde yapı, yakınındaki ekmek fırını için odun deposu olarak kullanılmaktadır. Eser, erkekler hamamı olarak inşa edilmiştir. Soyunmalık, tek kubbeli büyük bir mekândır. Kubbeye geçiş tromplarla sağlanmıştır. Kare bir sıcaklık etrafında halvetler yer alır. Girişi, kuzeydedir.
19 Nisan 2008 Cumartesi
Bulgaristan'da Başmüftülük seçimi
NEDİM GENCEV KATILMADI
18 Nisan 2008 Cuma
Herkül'le 20 yıl
17 Nisan 2008 Perşembe
RUSÇUK BELEDİYE MECLİSİ SÖZDE SOYKIRIMI KABUL ETTİ
Bulgaristan’ın Rusçuk Belediye Meclisi sözde Ermeni soykırımını onayladı. Meclis üyelerinin 3 ’red’ oyuna karşı 36 ‘evet’ oyla kabul ettikleri sözde soykırım deklarasyonunda ayrıca Osmanlının ve Jön Türklerinin Ermenilerin yanısıra Bulgara da sokırım uyguladığı belirtiliyor. Irkçı söylemleriyle tanınan Ataka Partasi üyeleri tarafından sunulan deklarasyonun kabul edilmesinden sonra partiden yapılan çıklamada, amaçlarının ülke genelindeki tüm yerel meclislerde ermeni soykırımının kabul edilmesi olduğu vurgulandı. Bunun bir çeşit referanduma dönüşeceğini kaydeden Ataka yetkilileri, bu durumu hükümetin ve parlamentonun dikkate alması gerektiğinin altını çizdi. Daha önce Burgas, Plovdiv ve Stara Zagora Belediye Meclis üyeleri sözde soykırımı kabul etmişti. Ataka Partisi sözde soykırım iddialarının kabul edilmesi yönünde daha önce meclise de birkaç defa yasa tasarısı sunmuş ancak tasarı kabul edilmedmişti.
Bulgaristan Haber
15 Nisan 2008 Salı
EDİTÖRÜN YORUMU:
13 Nisan 2008 pazar günü nezamandan beri gitmek isteyip te gidemediğim Lofça'ya doğru yola çıktık. Doğrusu pek uzak değilmiş ve yorulmadan şehre ulaştık. Küçük şirin bir şehir. Dağ havası, yeşillikler, şehrin ortasından geçen Osım nehri ve Varoş denilen eski şehrin bulunduğu mahalle çok güzeldi. Kolü Fiçeto köprüsü üzerindeki hediyelik eşya satan dükkanlar ve Bitıfıl Loveç projesi çerçevesinde restorasyonu yapılan etraftaki osmanlı zamanından kalan evler ve dükkanlar çok hoştu. Kale onarılmış ve Bulgar bayrağı sallanıyordu.
Ama benim en çok merak ettiğim Lofça camisinin nerde olduğu ve durumu idi. Ayaklarımız bizi ilk önce Osmanlı hamamının önünden geçirdi ve az sonra cami önünde durdurdu.
Camiyi gördüğünüzde edindiğiniz ilk izlenim sanki binanın Osmanlıdan sonra yapıldığıdır. Çünkü giriş kısmını çimento ile sıvanmış halbuki kapı üzerindeki osmanlıca taş kitabede hicri 1170 yılı yazmaktadır. Yan duvarları görünce binanın gerçekten osmanlıdan kaldığına kani oluyorsunuz. Bizi üzen taraf nedir:
1. Bitıfıl (Güzel) Loveç Projesi çerçevesinde turizme hizmet etmesi düşünülen yerler tabir edilip güzelleştirilmiş ancak yalnız hamam ve cami harap halde bırakılmış.
2. Öğrendiğimize göre Loveç valisi Suray Velieva hanımefendi vilayet binasının önüne 2. Bulgar Krallığını simgeleyen bir heykel yaptırmış. At üzerinde bir asker. Osmanlıya karşı savaşan bir askerin heykelini dikmiş.
Lofça'da Türk ve Müslüman olmak zor bunu anlıyorum, ancak dedelerimize düşman olmaya gerek yok. Asimile olduysanız adınız Türk olmasın. Eğer gerçekten ben Türküm diyorsanız denizden bir damla kadar da Türklüğünüzü gösterin.
Lütfen!
LOFÇA HAMAMI VE CAMİSİNİN SON HALİ
Caminin hemen yakınında bulunan hamam. 1990 yılına kadar umuma hizmet etmiş ancak daha sonra bir şirkete depo olarak kiralanmıştır.
Caminin yan sağ taraf duvarı.
14 Nisan 2008 Pazartesi
Lovech Pres: Мохамед събра 250 в Ловеч
11 Nisan 2008 Cuma
LOM ŞEHRİNDE BİR ÖLÜM İLANI
Merhume Safinas Salieva Mustafovaya Allahtan rahmet dileriz.
10 Nisan 2008 Perşembe
9 Nisan 2008 Çarşamba
MÜSLÜMANLAR DERGİSİNİN YENİ SAYISI ÇIKTI
Bulgaristan Başmüftülüğünün yayınladığı "Müslümanlar" dergisinin Nisan 2008 sayısı çıktı.
İçindekiler:
- Mevlid geleneğimizi neden canlı tutmalıyız
- Razgrat Müftülüğünün bahar girişimleri
- Peygamber efendimizin hayatından ölçüler
- İşte Bahar Geldi
- Muhammed aleyhisselam peygamberler dizisinin son mutlu halkası
- "Pleven bölgesinde İslamiyet yeniden canlanmaya başladı" Pleven Bölge Müftüsü Birali Mümün Birali ile söyleşi
- İslamiyetle şereflenen Volga Bulgar Devleti
- Türklerin büyük sürgünü: 150 yılda yaşanan acılar
Съдържание на априлския брой на
сп. Мюсюлмани
- Мухаммед с.а.с. последният пратеик на Аллах
- Волжка България първа прегръща исляма
- Новите мюсюлмани на Япония
- След 50 застойни години: Отново ислямът се възражда в Плевен - интервю с Районния мюфтия на Плевен
- За вечно жива мевлидска традиция
- Пролетта дойде
5 Nisan 2008 Cumartesi
Sofya Yüksek İslam Enstitüsü
KUTLU DOĞUM PROGRAMI:
“TOPLUMUMUZUN DERDİNE DERMAN HZ. MUHAMMED"
18.00 – Kur’an-ı Kerim tilaveti ile açılış
Okuyan: Dr. Yavuz Fırat – Sofya Yüksek İslam Enstitüsü Misafir Öğretim Üyesi
18.10 – Başmüftü Dr. Mustafa Haci ve resmi misafirlerin selamlama konuşmaları
18.30 – Hz. Muhammed ve günümüz dini eğitim problemleri, Konuşmacı:
Doç. Dr. İbrahim Yalımov - Sofya Yüksek İslam Enstitüsü Rektörü
18.45 – Rusçuk İmam Hatip Lisesi Musiki Grubundan ilahiler
19.00 – „İnsana, Halka, Hayata Bakışımız ve Hz. Muhammed”
Doç. Dr. Vejdi Bilgin – Bursa Uludağ Üniversitesi Öğretim Üyesi
19.15 – Rusçuk İmam Hatip Lisesi Musiki Grubundan ilahiler
19.30 – Maneviyat ve maddiyat arasında ahengin temellerini atan olarak Hz. Muhammed
Birali Birali – Plevne Bölge Müftüsü ve Yüksek İslam Enstitüsü Öğr. Üyesi
20.00 – Kahve ikramı
SOFYA'DA KUTLU DOĞUM PROGRAMI
Tarih: 13 Nisan 2008 – Pazar
Saat: 18.00-20.00
29 Mart 2008 Cumartesi
BULGAR TÜRKLERİ TARİHİ
28 Mart 2008 Cuma
Исмаил Гюзун: Голяма мъка е да ти вземат вярата
Исмаил Гюзун е на 74 години. Роден в гоцеделчевското село Брезница, където живее и сега. През 1973 г. става пряк участник в насилствената промяна на имената на мюсюлманите в България. Събитието остава завинаги в историята с трагичните случаи в селата Корница и Брезница, които дават и жертви по време на тези събития. Трима са убитите в Корница, а двама в Брезница. Днес се навършват 35 години от така наречените Корнишки събития. Пред радио “Фокус” – Пирин Исмаил Гюзун разказва за събитията“Фокус”: Предстои една тъжна годишнина за вашето село Брезница и за съседното Корница. Преди 35 години смениха имената ви. Разкажете как стана това?Исмаил Гюзун: Стана с бой – изтрепаха ни. Ей тук на главата, виждате ли го – то се забелязва. Има белег. Хванаха пушката изкъм цевта и с приклада ми отпраха главата. Тогава ми строшиха и крака и вече не мога да ходя добре с него. Двамина човека от село убиха, а другите сме пребити от бой. “Фокус”: Как се казваха убитите, помните ли имената?Исмаил Гюзун: Тефик Хаджи и Исмаил Кальор са двамата. Убиха ги, за да може да се уплашим и да се съгласим да ни сложат християнски имена. Кой може да се съгласи да си даде вярата? Това е все едно да се откажеш от вярата и да вземеш друга вяра. И така ... изтрепаха ни. “Фокус”: Какво точно се случи тогава. В домовете ви ли дойдоха или ви извикаха някъде?Исмаил Гюзун: Дойде човек от Корница, който ни каза, че там ще има събрание. И ни каза да идем там, да се разберем и да чуем какво важно нещо ще ни кажат. А той всъщност ни е подмамил нарочно да идем там и да ни хванат.“Фокус”: Значи той е бил предател?Исмаил Гюзун: Да, предател.“Фокус”: А той от вашите хора ли беше или християнин?Исмаил Гюзун: От нашите беше. Дойде тука. То вече е било вързано селото Корница – пълно с милиция, но те са го пуснали нарочно да дойде тука и да ни закара и нас там. Да ни подмами. И ние отидохме да чуем какво ще кажат. Не знаехме дали е за хубаво или за лошо, ама тръгнахме. И ни пресрещнаха. Имаше един младеж, който беше тръгнал от Лъжница да си закара булка Тефик Хаджи се казваше. Любили са се с някаква мома от Лъжница и са се били разбрали да иде да си я закара от там за булка. И те, като ни пресрещат не знаят, че там върви и го убиват на пътя, пред нас. От куршума кръвта така започна да шурти, чак пяна излизаше. Майка му падна върху него. А те дойдоха и й казват на нея: “Ти майка ли му си?”, а тя казва “Майка съм му”. А те: “Каква си красавица. Айде да те закараме ей там в дерето.” Приказваха ги такива на майка му, дето си мъкнеше косата от мъка, че са го убили. И така .. биха ни колкото си искаха и после си дойдохме. “Фокус”: А вие само мъже ли бяхте тръгнали от селото?Исмаил Гюзун: Ние бяхме много – почти цялото село. И мъже и жени. Прекарваха ни през един язовир – той е между Корница и нашето село Брезница. “Фокус”: Защо ви накараха да минете оттам?Исмаил Гюзун: Да ни изтезават. Пресрещнаха ни да не минаваме по пътя, дето си ходим, а да влезем във водата – да ни хванат по-лесно. На една жена, тя ми е комшийка, във водата й паднаха шалварите. Нали знаете, че нашите жени ходят така – с шалвари. Като излезе от водата беше без шалвари. Една друга се случи че имаше 2 чифта у нея, та й даде. След това си дойдохме от там. Тук имаше един старец – Исмаил Кальор се казваше. Той си се греел на огъня, на оджак, на старата къща. Греел си се и те дойдоха тука с пистолетите, отвориха вратата и в главата го гръмнаха и го убиха на място, пред нас. Убиха го, да ни изплашат и да ходим да си сменяме имената, да си дадеме вярата. Започнаха да ходят по селото, закарваха ни в читалището, караха ни да се подпишем, че си сменяме името. Няма да ни питат ти какво избираш, а слагат това дето на тях им е удобно. На мен по прякор ми казват Млякото. И аз затова исках да ми сложат това име, ама не се съгласиха. “Фокус”: А какво име ви дадоха?Исмаил Гюзун: Да го кажа ли? Не знам, много ми е грозно това име. Самуил. “Фокус”: И как ви стана цялото име, след като го промениха?Исмаил Гюзун: Самуил Юлианов Гюзелев. И още по-голяма срамота. Баща ми беше починал и неговото име смениха. И на починалите хора ги смениха – на всичките. И така ми казаха, че ще се казвам вече. Не Исмаил Гюзун, а Самуил Гюзелев. Добре, че дойде това време и пак се оправиха нещата. Сега вече сме весели и сме добре и доволни. “Фокус”: Спомняте ли си често за тези случаи и разказвате ли на младите какво е било тогава?Исмаил Гюзун: Ооо, разказваме им. Това може ли да се забрави. Даже на 29 – ти декември, като ни върнаха имената, всяка година тогава тука има концерти, веселби, празненства – всяка година. Казваме го Куртулуш Байрям – че сме се куртулисали от тая мъка. “Фокус”: А тази годишнина от събитията на 28 март отбелязвате ли я?Исмаил Гюзун: Това е тъжна дата. Не я тачим толкова. Тука имаме паметник в село на двамата дето ги убиха. Има и в съседното село Корница паметник – там трима убиха. Иначе ние си празнуваме на 29-ти декември, когато сме се отървали от това. “Фокус”: Освен убитите знам, че е имало много хора дето са лежали по затворите или пък са ги изселили. Така ли е?Исмаил Гюзун: Имаше, да. И аз бях репресиран през 89-та година. Откараха ме в Ботевград.“Фокус”: Там са ви изселили?Исмаил Гюзун: Репресираха ме. Изпратиха ме там да живея.“Фокус”: Кога беше това?Исмаил Гюзун: През 89-та година. Бяхме много мъже от тука. Там седях 4 дни и после ме пратиха в Сливница“Фокус”: Цялото семейство ли ви изпратиха там?Исмаил Гюзун: Не, само аз. Самичък бях“Фокус”: И защо е станало това?Исмаил Гюзун: Никой не ти обяснява защо. Дойдоха у нас, взеха ме и ме закараха там. Заведоха ни на полигона в Сливница. Имаше един майор Тимев. Дано Господ да го поживи – да е здрав и жив. А ние го казваме – Аллах да го закриля. Той ме забеляза, че не мога добре да ходя с крака и вървим така заедно и аз разказвам всичко ей това, дето и на теб сега го разказвам – какво сме преживяли. А той ми казва: “Ти знаеш ли какво досие има за теб от вашето село?” А аз го питам “Какво досие? Дали отидох на някой да откърша от царевицата да дам на децата или взех от чуждото сено да нахраня коня. Дали съм набрал чужд боб? Какво съм направил, та тук сакат човек ме карате да марширувам?”. Аз бях във военни дрехи. Тогава бях на 69 години, а те ме облякоха като военен. И той тогава ми каза, че в мойто досие са се подписали партийния секретар на селото и кмета, че съм убил двама българи на площада, когато са ни сменяли имената. Аз се засмях и му казах: “Ако някога се случи да дойдеш в нашето село ще те откарам на българското гробище, защото имаме ние и българи в селото. Там ще видиш: колкото хора са легнали и колкото паметника са изправени – всичките от мене са налягали в земята. Аз съм такъв лош човек.” Така беше. Аз му казах тогава, че ние дето сме там викнати на Сливница, никой от нас няма кабаат. Това си е наша дума – че не е виновен човек. Ама щом тогава власта беше решила, че сме виновни, ние какво да направим. “Фокус”: А каква е истината? Имаше ли убити християни тогава при тия събития?Исмаил Гюзун: Нямаше никой. Нито сме ги били ние. Те бяха въоръжени, а ние си бяхме ей така – с двете голи ръце. Какво може да направим. Накараха ни да си вдигнем ръцете до главата и да си сложим лактите до нея – като кон както застава. Да не можем да гледаме кой точно ни бие. Берекят, че дойде това време. Сега сме спокойни. Празнуваме си и Байрями и всички празници. Никой не ни притеснява. Голяма мъка е да ти вземат вярата. Трудно се живее така. Сега е друго. Дано никой да не го изживява това. Даниела КРАНТЕВА
27 Mart 2008 Perşembe
Türkiye Başbakanı R. Tayyip Erdoğan'ın Sofya Ziyareti
Siderov ile beraberindekilerin ısrarla salonda beklemesi üzerine basın toplantısı iptal edildi. Toplantının iptal edildiğinin açıklanmasının ardından ise Siderov ile diğer milletvekilleri salonu terk etti.
Başbakan Recep Tayyip Erdoğan'ın Balkan ziyaretinin 3'üncü gününde geldiği Bulgaristan'da ırkçı parti ATAKA üyelerinin resmi karşılama töreni öncesi yapmak istediği protesto eylemi de polis tarafından engellendi.
Ermeni tasarısı görüşmesi ertelendi
Sofya Belediye Meclisi'nin bugün yapacağı 24 Nisan'ın ‘Sözde Ermeni Soykırımı Anma Günü’ olarak kabul edilmesi yönündeki teklifin gündeme alınması da Dışişleri Bakanlığı’nın devreye girmesi ile engellendi.
Başbakan Erdoğan, Bosna- Hersek ve Arnavutluk'tan sonra Balkan ziyaretinin 3'üncü gününde Bulgaristan'a geldi. Başbakan Erdoğan için bu sabah resmi karşılama töreni düzenlendi. Sofya Alaksandır Nevski Meydanı'nda Başbakan Erdoğan askeri törenle karşılandı. Bulgar meslektaşı Sergey Stanişev tarafından karşılanan Başbakan Erdoğan'ın şeref kürsüsüne birlikte yürüdü. Daha sonra iki ülkenin milli marşları çalındı. Ardından tören kıtası geçit resmi yapıldı. Geçit resminin ardından Başbakan Erdoğan meçhul asker anıtına çelenk koydu.
Başbakan Erdoğan'ın resmi karşılama töreninin yapılacağı bölgeye 200 metre uzaklıkta 20 kişilik protestocu grup girmek istedi. Ülkedeki aşırı milliyetçi ve ırkçıların kurduğu ATAKA Partisi üyesi eylemciler, Bulgar polisinin engeline takıldı. Grup polis tarafından bölgeden uzaklaştırıldı.
Sofya Belediye Meclisi'nde ATAKA'lı üyelerin önerisi ile bugün oylanması planlanan sözde Ermeni soykırım anma günü teklifi gündeme alınmadı. Konunun basında yer alması üzerine Dışişleri Bakanlığı devreye girerek teklifin gündeme alınmaması yönünde telkinde bulundu. Bunun üzerine Sofya Belediye Meclisi 24 Nisan'ın sözde ‘Ermeni Soykırım Anma Günü' olarak kabul edilmesi yönündeki teklifin görüşülmesini ileri tarihe erteledi. Teklifte her yıl 24 Nisan’ın Sofya’da çeşitli etkinliklerle kutlanması da öngörülüyordu.
26 Mart 2008 Çarşamba
НАСИЛСТВЕНОТО ПОКРЪСТВАНЕ НА ПОМАЦИТЕ
Още в първите месеци на войната, по инициатива на Българската Православна Църква, с подкрепата на цар Фердинанд, правителството на Гешев и ръководството на ВМРО, започва покръстването на помаците.
„Моментът – както пише Ст. Шишков- беше много рядък, най-удобен, най-благоприятен, тогава всички основания бяха и човешки и християнски и правоверни.” Това означава, че ходът на политическите събития позволява провеждането на асимилационна политика без излишен шум и гласност. Дори опозиционните вестници, традиционно критикуващи всяка стъпка на правителството, не поместват информация по въпроса чак до края на 1913 г. Единствено „Църковен Вестник” публикува статии, пропагандирайки започнатото под ръководството на пловдивския митрополит Максим покръстване. От страниците на печата помаците са обвинени открито в антибългарски действия в най-критичните моменти от освободителната борба - Априлското въстание /1876 г./ и Руско-турската война /1877-1878 г./: „...в помаците някога наши братя и сестри, ние сме имали най-големи, най-жестоки и най-фанатизирани врагове...”. Но веднага следва уговорката : „ Ала за това те не са виновни, тяхната съдба се знае, тя е най-злочеста...”
Помаците са планински жители, които според част от битуващите на официално ниво схващания са насилствено ислямизирани в хода на османското нашествие. Изолирани от българите тъй като са мюсюлмани и от турците заради езиковите различия, а вероятно и поради презрението към „неофитите”, те се обособяват като едно затворено общество съчетало мюсюлманската религия с българския език и обичаи. С избухването на Балканската война за тях настават тежки дни. Изгрелият мираж на „Велика целокупна” България поражда нови тревоги, касаещи религиозната принадлежност. „Разните вери носят разни чужди идеали”- пишат пазарджишки общественици до министър предеседателя Ив. Ев.Гешов и споделят, че по време на робството българите са изгубили милиони свои сънародници, станали гърци, румънци или турци. „На църквата предстои да потърси пасомите си.”, което значи да ги побългари чрез вярата. За първа мишена са определени помаците от освободените територии. Тяхната християнизация според инициаторите на покръстването е единственият начин да се преодолее пропастта, зееща между българите християни и мюсюлманската душа на помаците.
И така в условията на еуфория от победите на българските войски от края на 1912 г. до лятото на 1913 г. са покръстени стотици населени места /села, махали, колиби/ в Родопите, Западна Тракия и Македония. Покръстените в тези области са приблизително 200 хиляди души. Няма място за избор: „Поставихме въпроса прямо на помаците – че те трябва да се кръстят”.Притиснати от църквата, от официалната власт, а и от бродещите чети, които тормозят помашкото население и всяват страх, помаците бързо преминават в редовете на християнската вяра.
Често кръщенетата се извършват масово за цялото село. Хората се свикват на мегдана, поръсват се със светена вода, целуват кръста и отхапват парче свинско месо – символ на отказа им от исляма. След това мъжете заменят фесовете с шапки, а жените свалят фереджетата и се забраждат. От своите кръстници християни, новопокръстените получават и християнски имена. Изказвания като: „Аз съм турчин, българско не щем!”, се определят като фанатични, а криещите се по домовете, са изкарвани с охрана и също кръстени. Има свидетелства за взривове на минарета, изнудвания, откупуване правото за запазване на религията, както и за истински човешки драми завършващи със самоубийства. Трудно е да се опише трагедията на тези хора, обвинени от инициаторите на покръстването, че 35 години са чакани да се проявят като българи, т.е. след Освобождението да отхвърлят исляма.
Насилствената смяна на религията преобръща целият им свят. Макар и запазили българския език, техният мироглед векове наред е пречупван през мюсюлманската вяра. Смяната на имената им, свалянето на фереджетата от жените, чийто лица би трябвало да са скрити за чужди очи, заставянето на мъжете, имащи повече от една съпруга да отпратят втората, принудата да отхапят парче месо от животно, което те като мюсюлмани смятат за нечисто, е ТИРАНИЧНА намеса в техния живот. И макар официално Църквата да тръби, че покръстването е доброволно, а желанието за това идва едва ли не от самите помаци, докладите на църковните мисионери разкриват истинското отношение към ставащото: „Особено на старите хора се забелязва, че им е голяма мъка новата вера”. Активната и пасивна съпротива на помаците е често срещано явление, и тя придобива различни форми и размери в зависимост от успехите на българската армия по бойните полета.
В началото на 1913 г. жителите на селата Ер Кюприя (или Ер Кюпрю, от 1934 г. Мостово), Дряново и Богутево изпращат писмо до председателя на Народното събрание С. Данев, в което протестират срещу насилието при християнизацията и откровено правят аналог с помохамеданчването им преди 500 години. Писмото е анонимно. Авторите не са посмели да поставят имената си. Това не е единственият документ с който помаците ще се опитат да изразят своя протест, но той както и всички останали остава без резултат.Покръстванията продължават, а помаците намират своите начини да заобикалят новите християнски правила, като например бързите годежи на 12-13-годишни момичета и момчета, за да се избегне сродяването с християни. Ходжите системно заплашват по-податливите помашки семейства с разправа, а богатите често укриват някои от тях по домовете си . Много бащи не допускат поповете в къщите си, и според последните този „азиатски фанатизъм” възпрепятства спасението на техните домочадия, както и освобождението на жените им, каквото само християнството може да даде.
Често мъжете бягат в планините или кръстосват със свои или чужди стада, далеч от домовете си, където могат да бъдат принудени да приемат кръщението. Според свещениците, за да се реши този проблем, собствениците на стадата трябва да бъдат кръстени по места, а останалите да бъдат върнати в селата и там да приемат християнството заедно със своите роднини, които били много неподатливи към новата вяра. Не може да не се отбележи находчивостта на църковните власти. Тяхна е инициативата за връщане по домовете на пленените помаци, участвали в турската войска, ако последните се съгласят да приемат кръщението. Тъй като пленниците трябва да подадат официални молби за това свое желание, тези документи се използват за бързото покръстване и на семействата им, „за да не изпаднат в трудно положение кога се завърнат у свое си”.
Далновидно е и предложението на Църквата за отпускане пенсии на бившите ходжи. Какъв по-добър начин за париране на острата им съпротива, от даването им на алтернатива за отцеляване? След всичко споменато до сега е трудно да се повярва, че някои от помаците приемат и доброволно християнската религия, но такива има, а съобръженията са различни. Някои от тях, според църковните власти, са участвали в ексцесии над българското християнско население и справедливо се опасяват от възмездие. Други са военнопленници, които се кръщават, за да се завърнат по домовете си. Трети, наистина многобройни молби са свързани с икономическия фактор. Някои от селата са опожарени, в домовете, особено на участващите във турската войска войници се гладува, а към зимните месеци се прибавя и разразяването на холерна епидемия.
Много от помаците са ограбвани от християните и на Пловдивската митрополия и се налага да призовава своето паство да връща присвоените вещи. Църквата организира благотворителни акции и раздава помощи за „изстрадалото помашко население”, „за тези завърнали се към вярата братя.”