8 Ağustos 2022 Pazartesi

50. YIL (1972-2022)

 50. YIL

Bulgar devleti Müslüman Pomakların isimlerini o kadar çok defa değiştirdi ki tam sayısını bilmiyorum. Fakat sonuncusu 1972 yılında gerçekleştirildi. Bugün aslında bu olayın 50. Yıldönümü olduğu dank etti.
Peki bu konuda bir şey yapılıyor mu? Yok.
Ben Deliorman Türk'ü olarak bile bu dönemde yaşananlara ancak yeni yeni vâkıf oluyorum. O da eşimin Rodopların Hüsemler köyünden olması hasebiyle. Kurban Bayramı'nda ve bugün dinlediklerim o döneme dair çok şeyin bilinmediği ve yazılmadığı yönünde.
Hüsemler köyü (Diamandovo) Türk köyü Akpınar ile Pomak köyü Padina arasında Türklerle Pomakların beraber yaşadığı bir yer. Komünistler burada 1972'de bir sokakta yaşayanların "siz Türk'sünüz" diyerek isimlerini değiştirmezken diğer sokaktakiler Türkçe konuşmalarına rağmen "Siz pomaksınız" diyerek isimlerini değiştirmişler. Ve yeni öğrendiğim bir bilgi o dönemde çocuk doğumları az olmuş insanlar korkudan çocuk yapmamışlar. Bir diğer bilgi ülkenin farklı bölgelerine göç etmişler.
Kısacası "1972 yılında zorla müslüman isimlerinin değiştirilmesi ve etkileri" konusu özellikle sözlü tarih araştırmacılarını bekliyor.
Kurban Bayramı'nda dinlediğim bir sözlü tarih hadisesini size yazacağım:
"Haticengenin Valya'sı ya da ben İvan doğurmadım alın sizin olsun".

BZÇ

Hiç yorum yok: